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Force motrice des images mentales

Séminaire du Jeudi 18 avril 2013

Les images mentales transmises par l'éducation et la tradition sont des symboles soumis à un travail de schématisation dans produisant des concepts opératoires, souvent binaires: in situ et ex situ, public et privé, local et global, verbal (arts de parole) et sensoriel (arts plastiques); ou des agencements (patterns) ou processus structurés: séquentiel, en parallèle, en cascade, bottom-up ou top-down, et autres.

Marie-Claude Mahias (Etudes réunies par), Construire les savoirs dans l'action. Apprentissages et enjeux sociaux en Asie du sud, Paris, Ed. de l'EHESS, 2011 (Collection Purushartha, 29). En particulier l'étude de Götz Hoeppe tirée de sa thèse sur les pêcheurs du Kerala: Götz Hoeppe, Conversations on the Beach: Fishermen's Knowledge, Metaphor and Environmental Change in South Asia, New York/Oxford, Berghahn, 2007.

Les pêcheurs naviguant sur leur vaḷḷam repèrent un banc de sardines. Hoeppe met en valeur la force motrice des images mentalement construites par inférence à partir des formes, des couleurs et des reflets perçus à la surface de l'eau:

(212) In the sea, the contiguity of the fishermen's life-world and that of fish is more apparent. While the fishermen scan the surface for the fishes' indexical signs attentively, they know that fishes have perceptual skills to do the same, and may escape when scared by noise (śabdam) or excess heat.

Signs of fish

By "signs of fish" I understand the perceptible (visible, auditory and olfactory) clues to the presence of fish in the sea. Chamakkala fishermen refer to these with the Malayalam words lakṣyam (sign) or aṭayālam (mark, symbol, signal). In the semiotics of Peirce, these are indexical signs, being linked to the /213/ object of signification (fish) by contiguity. The fishermen's mode of inference is abductive, that is, sense perceptions lead them to hypotheses which are verified or falsified by successive deductions and inductions…

In daytime fishing, the pattern of ripples caused by fish moving near the water surface is characteristic, as are moving patches that appear darker or coloured. Descriptions of these signs vary. While most men agreed that a shoal of Indian oil sardines (Sardinella longiceps Val.; in Malayalam: cāla) is visible as a bluish or violet patch, shoals of mackerel (Rastrelliger kanagurta; ayila) were described to me as a mixture of green and blue or as brown. It is known from experience that these colours are not the colours of the fish themselves. Rather, as an old fisherman explains, the visible colour is affected by the "constitution (prakṛti) of the water through which the fish are seen". Likewise, the changing illumination of the sea surface is known to affect the visibility of a shoal. Inevitably then, the lakṣyam-s are context-dependent.

Götz Hoeppe, Extended vision: Finding fish like South Indian fishermen, in Mahias, Construire les savoirs dans l'action, pp. 205–235.

Cette force motrice des images mentales permettant de se projeter dans l'action résulte du schématisme dans l'imagination, dont Hoeppe montre qu'il est ethnographiquement situé et contextualisé (context-dependent), schématisme connu depuis Kant et qu'on décrit ainsi dans la philosophie de l'esprit contemporaine:

(118) It is assumed that the motor control of well-learned movement is represented by means of a motor 'schema' or family of motor schemata. A motor schema is an organized unit of mental representation, which has as its output the control of body movements. A set of such schemata operates as a motor program, understood as a flexible, interactive control structure capable of calling upon sub-programs [1] and making local decisions as a result of current conditions.

goldman_action.pdf

Alvin I. Goldman, Action (2), in Samuel Guttenplan, Ed., A Companion to the Philosophy of Mind, Oxford, Blackwell, 1994, pp. 117–121.

[1] Une structure mentale contrôlant l'agencement des différents processus et sous-processus de pensée mobilisés en vue de l'action, c'est ce qu'en psychologie on appelle une «architecture cognitive».

Thèse couramment admise dans les sciences cognitives, il n'y a pas de différence de nature entre une action réalisant une intention et un simple événement. Rompant avec le dualisme classique entre la connaissance et l'action, on décrit alternativement nos actions et les événements que nous subissons, aussi bien les unes que les autres, comme des faits de la nature et comme des faits mentaux.